پشتیبانی

02636604850
   

بلاگ

نرم‌افزار زیبراش چیست؟

نرم افزار زیبراش

نرم‌افزار زیبراش چیست؟ چگونه کار می‌کند و برای چه مواردی استفاده می‌شود

نرم‌افزار زیبراش چیست؟ زیبراش پیشرفته ترین برنامه مجسمه سازی  سه‌بعدی موجود است. چیزی که آن را از سایر ابزارهای سه بعدی متمایز می کند این است که ZBrush تکنیک های مجسمه سازی سنتی را تقلید می کند که همگی به صورت دیجیتالی روی رایانه انجام می شوند. Zbrush یک نرم‌افزار مدل‌سازی سه بعدی است که به طور گسترده توسط حرفه ای‌ها و علاقه مندان استفاده می‌شود. بیشتر به دلیل توانایی تخصصی خود در مجسمه‌سازی مدل‌های سه بعدی شناخته شده است. Zbrush از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کند که میلیون‌ها پلیگان یا چند ضلعی را تولید می‌کنند بدون اینکه فشار زیادی بر حافظه کامپیوتر وارد کند. در حالی که Zbrush در اسکالپتینگ سه بعدی استثنایی است، این تنها آغازی است که قادر به انجام آن است. Pixologic سازندگان Zbrush دائماً به قابلیت‌های روزافزون آن اضافه می‌کنند.
درک این نکته مهم است که زیبراش یک نرم‌افزار تخصصی مدل‌سازی سه بعدی است. در حالی که در مدل‌سازی سه بعدی استثنایی است، توانایی متحرک‌سازی را ندارد و قابلیت رندر محدودی دارد. این بدان معنی است که هرگز نمی‌تواند همه بسته‌های نرم افزاری دور مانند Blender یا Maya را جایگزین کند. در این مقاله امیدوارم به شما نشان دهم که چرا بسیاری از مردم برای بسیاری از خط لوله مدل‌سازی سه بعدی به Zbrush (از جمله خودم) اعتماد می‌کنند.

نرم‌افزار ZBrush چیست؟

همانطور که در مقدمه خود اشاره کردم، Zbrush در درجه اول یک نرم‌افزار تخصصی مدل‌سازی سه بعدی است. در مجسمه‌سازی سه بعدی استثنایی است و این شامل اما نه محدود به رتوپولوژی، اشعه ماوراء بنفش، بافت، مدل‌سازی جعبه و موارد دیگر می‌شود. Pixologic سازندگان Zbrush ابتدا Zbrush 1999 را منتشر کردند و از آن زمان به بعد دائماً به روز رسانی و اضافه کردن آن به آن بوده‌اند. در این مدت به‌روزرسانی‌های عمده‌ای داشته است که روش مدل‌سازی سه بعدی را تغییر داده است.
از آنجایی که Zbrush یک نرم‌افزار آزمایش شده شده است، به طور گسترده در صنعت انیمیشن مورد استقبال قرار گرفته و نرم‌افزار استانداردی است که بسیاری از استودیوها و متخصصان از آن استفاده می‌کنند. علیرغم رابط کاربری که گاهی اوقات مشکل زیبراش است، استفاده از آن آسان است و برای مبتدیان مناسب است و دانش 3 بعدی کمی لازم است. زیبراش، برنامه ای برای مدل‌سازی سه‌بعدی، مجموعه ابزارهای قدرتمند و یکپارچه ای را ارائه می دهد. که می توان از آن برای ساخت مدل های با کیفیت بالا در هر زمینه‌ی تصویر سازی  استفاده می شود..

نرم افزار زیبراش

قبل از ادامه معرفی نرم‌افزار زیبراش، از شما دعوت می‌کنم تا دموی مربوط به نرم‌افزار را که شرکت maxon  آن را برای معرفی مایا منتشر کرده ببینید.

کاربرد نرم‌افزار زیبراش

از آنجایی که از ZBrush برای ایجاد مدل‌های سه بعدی با وضوح بالا برای فیلم‌ها، بازی‌های ویدیویی و جلوه‌های ویژه استفاده می‌شود، این احتمال وجود دارد که شما چیزی را ببینید که دارای هنر ساخته شده در برنامه باشد. ZBrush یک ابزار رایج برای استودیوهای حرفه ای فیلم و بازی ویدیویی در سراسر جهان است. هنرمندان ZBrush همچنین در آموزش عالی، بازاریابی، و هر جا که تقاضا برای انیمیشن‌ها و جلوه‌های سه بعدی سطح بالا وجود دارد، به کار گرفته می‌شوند.

اکثر بازی های AAA روی رایانه شخصی و کنسول های نسل بعدی از ZBrush در خط تولید انیمیشن خود استفاده می کنند. با استفاده از ZBrush، استودیوهای بازی امروزی می‌توانند جزئیات بیشتری را در شخصیت‌های ثانویه قرار دهند و بدون افزودن به زمان توسعه، جهان‌های پیچیده‌تری خلق کنند.

مزایای نرم‌افزار Zbrush چیست؟

اسکالپتینگ

بیایید با بدیهی‌ترین ویژگی زیبراش شروع کنیم، توانایی آن در مجسمه‌سازی با میلیون‌ها پلی‌سنج با کاهش کم یا بدون کاهش سرعت کامپیوتر است. هیچ راه دیگری برای توضیح نحوه انجام این کار وجود ندارد جز اینکه بگوییم این جادو است. هیچ برنامه دیگری که من از آن استفاده کرده‌ام حتی به عملکرد و مجموعه ابزارهای Zbrush مشابه نزدیک نیست. زیبراش با صدها براش همراه با قابلیت افزوده براش‌های سفارشی عرضه می‌شود.
در نسخه 2018 Zbrush آنها الگوریتم Sculptris را در خود Zbrush ادغام کردند. تا این مرحله Sculptris یک برنامه مستقل و رایگان بود که Pixologic ارائه می‌کرد. Sculptris مش را بر اساس اندازه قلم مو تقسیم می‌کند، این بدان معناست که دیگر نیازی به اطمینان از توپولوژی کافی برای مجسمه‌سازی جزئیات ندارید. تا این مرحله شما باید به سطوح زیربخش یا تابعی به نام Dynamesh تکیه می‌کردید که مش شما را بر اساس وضوح دیکته‌شده دوباره توپولوژی می‌کرد. این توابع هنوز مفید هستند اما Sculptris فقط به الگوریتم مجسمه‌سازی جامد زیبراش اضافه کرده است.

ریتوپولوژی

بیایید با بدیهی‌ترین ویژگی زیبراش شروع کنیم، توانایی آن در مجسمه‌سازی با میلیون‌ها پلی‌سنج با کاهش کم یا بدون کاهش سرعت کامپیوتر است. هیچ راه دیگری برای توضیح نحوه انجام این کار وجود ندارد جز اینکه بگوییم این جادو است. هیچ برنامه دیگری که من از آن استفاده کرده‌ام حتی به عملکرد و مجموعه ابزارهای زیبراش مشابه نزدیک نیست. Zbrush با صدها براش همراه با قابلیت افزوده براش‌های سفارشی عرضه می‌شود.
در نسخه 2018 Zbrush آنها الگوریتم Sculptris را در خود Zbrush ادغام کردند. تا این مرحله Sculptris یک برنامه مستقل و رایگان بود که Pixologic ارائه می‌کرد. Sculptris مش را بر اساس اندازه قلم مو تقسیم می‌کند، این بدان معناست که دیگر نیازی به اطمینان از توپولوژی کافی برای مجسمه‌سازی جزئیات ندارید. تا این مرحله شما باید به سطوح زیربخش یا تابعی به نام Dynamesh تکیه می‌کردید که مش شما را بر اساس وضوح دیکته‌شده دوباره توپولوژی می‌کرد. این توابع هنوز مفید هستند اما Sculptris فقط به الگوریتم مجسمه‌سازی جامد Zbrushes اضافه کرده است.

مدلسازی سطح سخت

بسیاری از مردم بر روی توانایی مجسمه‌سازی زیبراش تمرکز می‌کنند که به طور کلی به معنای عالی آن برای مدل‌سازی ارگانیک است، با این حال Zbrush بسیار قادر به مدل‌سازی سطوح سخت است. مخصوصاً نکته قابل توجه ZModeller Brush است. این براش شگفت انگیز است و به نظر من یک ابزار ضروری Box Modeling است. این به شما کنترل کامل توپولوژی مدل خود را به همراه عملکردی می‌دهد که سایر برنامه‌ها ارائه نمی‌دهند. به سختی می‌توان از آن استفاده کرد، اما وقتی این کار را انجام دادید، به شما تضمین می‌کنم که در وقت شما صرفه جویی می‌کند. نه تنها از طریق ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهد، بلکه از عدم نیاز به جابجایی بین برنامه‌ها.

Polypaint

یکی از ویژگی‌های عالی Zbrush این است که در واقع به شما امکان می‌دهد مدل خود را رنگ کنید. این یک ابزار مفید است زیرا به شما امکان می‌دهد از ابزارهای مختلف، آلفاها و براش‌ها برای دریافت افکت‌های دلخواه استفاده کنید. شما به طور بالقوه می‌توانید تمام نقاشی‌ها، رتوپولوژی و UV اولیه خود را در زیبراش انجام دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در صورت لزوم متحرک‌سازی کنید و در یک برنامه متفاوت مانند Blender رندر کنید. Zbrush را می‌توان صرفاً مورد استفاده قرار داد، اما بهتر است در حد توان آن کار کنید. من شخصا تمام مدلسازی و رتوپولوژی خود را در Zbrush انجام می‌دهم. سپس مدل خود را به Blender برای UV و سپس Substance Painter برای Texturing می‌برم.

نرم افزار زیبراش

معایب نرم‌افزار Zbrush چیست؟

رابط کاربری دشوار

به نظر من چیزی که بیش از همه باعث از بین رفتن زیبراش می‌شود، رابط کاربری دشوار آن است. این می‌تواند آن را برای مبتدیان واقعا ترسناک کند. تعداد زیادی دکمه بدون توضیح وجود دارد و گاهی اوقات عملکردهای مخفی وجود دارد که بدون آموزش نمی‌دانید وجود دارند. این می‌تواند یک عامل بازدارنده برای کاربران جدید باشد، اما من تضمین می‌کنم اگر بتوانید با وجود بار اضافی بصری اولیه کار کنید، می‌توانید با آموزش بسیار کم چیزهای زیادی ایجاد کنید.

نداشتن ویژگی انیمیشن

Zbrush در بسیاری از کارها عالی است، اما تنها چیزی که فاقد آن است، قابلیت متحرک سازی است. اگر به دنبال نرم افزاری همه در یک می گردید به جای دیگری نگاه کنید. من شخصاً این را به عنوان یک مشکل نمی بینم تا زمانی که شما با این ذهنیت وارد Zbrush شوید که یک نرم افزار تخصصی مدل سازی سه بعدی است.

render

زیبراش توانایی رندر را دارد اما به نظر شخصی من عالی نیست. چند به روز رسانی اخیر Zbrush اقداماتی را برای رفع این مشکل انجام داده است، اما به احتمال زیاد Zbrush هرگز در این جنبه خاص از 3d برتر نخواهد بود. این به سادگی عملکردی برای رندر کردن بافت ها به همان شیوه برنامه های دیگر ندارد. Zbrush با برنامه‌ای به نام KeyShot همکاری کرده است که امکان رندر نسبتاً یکپارچه بین برنامه‌ها را فراهم می‌کند، اما این هزینه اضافی را به همراه دارد زیرا شما نیاز به داشتن مجوز KeyShot دارید.

نرم افزار زیبراش

یادگیری Zbrush چقدر سخت است؟

یکی از ویژگی‌های عالی Zbrush این است که در واقع به شما امکان می‌دهد مدل خود را رنگ کنید. این یک ابزار مفید است زیرا به شما امکان می‌دهد از ابزارهای مختلف، آلفاها و براش‌ها برای دریافت افکت‌های دلخواه استفاده کنید. شما به طور بالقوه می‌توانید تمام نقاشی‌ها، رتوپولوژی و UV اولیه خود را در زیبراش انجام دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در صورت لزوم متحرک‌سازی کنید و در یک برنامه متفاوت مانند Blender رندر کنید. Zbrush را می‌توان صرفاً مورد استفاده قرار داد، اما بهتر است در حد توان آن کار کنید. من شخصا تمام مدلسازی و رتوپولوژی خود را در Zbrush انجام می‌دهم. سپس مدل خود را به Blender برای UV و سپس Substance Painter برای Texturing می‌برم.

چگونه Zbrush با سایر نرم افزارها مقایسه می شود؟

مقایسه Zbrush با نرم افزارهای دیگر دشوار است زیرا Zbrush به عنوان یک نرم افزار همه جانبه طراحی نشده است. اگر این فقط مقایسه ای از قابلیت های مدل سازی سه بعدی بود، Zbrush برنده می شد. زیبراش زمانی که همراه با برنامه هایی مانند Blender یا Maya استفاده می شود بهترین عملکرد را دارد زیرا به اندازه کافی خط لوله سه بعدی را پوشش نمی دهد. شما به راحتی می توانید به همان نتیجه برنامه های دیگر برسید، اما Zbrush انجام آن را سریعتر و آسان تر می کند.

به روز رسانی های منظم

یکی از ویژگی‌های عالی Zbrush این است که در واقع به شما امکان می‌دهد مدل خود را رنگ کنید. این یک ابزار مفید است زیرا به شما امکان می‌دهد از ابزارهای مختلف، آلفاها و براش‌ها برای دریافت افکت‌های دلخواه استفاده کنید. شما به طور بالقوه می‌توانید تمام نقاشی‌ها، رتوپولوژی و UV اولیه خود را در Zbrush انجام دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در صورت لزوم متحرک‌سازی کنید و در یک برنامه متفاوت مانند Blender رندر کنید. Zbrush را می‌توان صرفاً مورد استفاده قرار داد، اما بهتر است در حد توان آن کار کنید. من شخصا تمام مدلسازی و رتوپولوژی خود را در Zbrush انجام می‌دهم. سپس مدل خود را به Blender برای UV و سپس Substance Painter برای Texturing می‌برم.

سیستم مورد نیاز برای زیبراش

بهترین چیز در مورد Zbrush مشخصات مورد نیاز برای اجرای برنامه است. بر خلاف سایر نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی، شما می توانید از عملکرد Zbrush نسبتاً محکم با یک کامپیوتر نسبتاً ابتدایی استفاده کنید. بدون نیاز به کارت گرافیک یا CPU فانتزی. می توانید مشخصات توصیه شده Zbrushes را در اینجا ببینید. من از زیبراش روی دو کامپیوتر استفاده می کنم که یکی از آنها لپ تاپ 5 ساله است و خوب کار می کند. من در حال عبور از حدود 3 میل پلی است اما این یک ناراحتی جزئی است.

نتیجه گیری

امیدوارم این مقاله در مورد مزایای زیبراش برای گردش کار مدل‌سازی سه بعدی به شما اطلاعاتی داده باشد و به شما کمک کرده باشد که حداقل آن را امتحان کنید. زیبراش واقعاً یک برنامه سرگرم کننده برای کار است و به بخشی ضروری از خط لوله سه بعدی من تبدیل شده است.

لینک دانلود نرم‌افزار زیبراش

نرم افزار زیبراش

دانلود نرم افزار زیبراش 2023

آخرین نسخه رسمی نرم‌افزار ZBrush با نام Pixologic ZBrush 2023.0.1 Win x64 در تاریخ 13 بهمن 1401 با حجم تقریبی 2.5 گیگابایت منتشر شده به همراه کرک معتبر دانلود نمایید.

نویسنده و گردآوری کننده: مجید پویافر
تمام مطالب سایت پرشین انیمیشن با زحمت، نوشته و ترجمه شده است در صورتی که قصد استفاده از این مطالب را دارید، لطفا از سایت خود به سایت ما لینک دهید در نتیجه استفاده از این مطالب جهت ترویج آموزش انیمیشن بلا مانع است.

آموزش مقدماتی نرم افزار مایا (پیشنهاد ما)

اگر به انیمیشن سازی علاقه مند هستید و به دنبال یک منبع آموزش انیمیشن میگیردید پیشنهاد میکنم دوره آموزش نرم افزار مایا ارائه شده در پرشین انیمیشن را ببینید که می تواند اولین قدم برای شروع آموزش انیمیشن باشد

مقاله های مرتبط

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.

نوشته قبلی

نرم‌افزار VUE & PlantFactory 2023

نوشته بعدی

مدل‌‌سازی سه بعدی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری