موتور رندر Arnold
موتور رندر Arnold که در ابتدا توسط گروه Solid Angle معرفی شد پس از درخشش، شرکت کمپانی آتودسک آن را خریداری کرد و پس از آن توسعه موتور آرنولد توسط اتودسک انجام شد. موتور رندر آرنولد به صورت پیش فرض در بسته نصبی نرمافزار مایا قرار دارد اما نسخههای جداگانه آن به تمام نرم افزارهای انیمیشنسازی پایه وجود دارد و یکی از ویژگیهای خوب این پلاگین در بروز رسانیهای خوب آن است.
درباره موتور رندر آرنولد اینجا بخوانید.
کاربرد : طراحی سه بعدی لباس
شرکت توسعه و منتشر کننده : Autodesk
پلاگین رندر آرنولد یک GPU render engine است یعنی از کارت گرافیک برای کار کردن قدرت میگیرد. لازم به ذکر است که موتور رندر آرنولد میتواند از CPU نیز استفاده کند اما در نسخه یجدید آرنولد، شرکت Autodesk آن را بطور کامل برای GPU بهینه و بازسازی کرده است. موتور رندر Arnold از بسیاری از نرم افزارهای سه بعدی مانند نرمافزار Maya، نرمافزار 3dsmax، نرمافزار Houdini و نرمافزار Cinema4d و بسیاری دیگر از نرم افزارهای سه بعدی و انیمیشنی پشتیبانی میکند.
پلاگین Arnold محصول شرکت Solid Angle بود که در چند سال اخیر توسط Autodesk توسعه یافته است. این شرکت یکی از شرکتهای تابع Autodesk است و دفاتر رسمی آن در Madrid (پایتخت اسپانیا) و لندن قرار دارد. ریشه یSolid Angel به تاریخ 1997 بر میگردد زمانی که موسس آن یعنی مارکوس فاجاردو یک راه حل برای معادله رندر بهینهسازی شده برای تولید تصاویر که قبلا غیرقابل دستیابی بودند کشف کرد. در ابتدا کدهای آن برای WYSIWYG (یک برنامه کاربردی نورپردازی و طراحی) یکپارچهسازی شد. اولین لایسنس آرنولد (مجوز استفاده) در سال 2001 به شرکت Mikros فروخته شد که آنها از آن برای رندر VFX استفاده میکردند.
ساخت موتور Arnold در سال 1998 در بازدید از تولید فیلم Blue Sky studio در نیویورک جرقه خورد جایی که کارل لودوینگ تصاویر زیبا و جذابی که توسط فرمول خودشان رندر شده بود به مارکوس نشان داد و بعد از مدتی موتور رندر Arnold متولد شد. یکی از اولین استفاده کنندههای آرنولد یک انیماتور اسپانیایی به نام دانیل مارتینز بود که در سال 1999 انیمیشن کوتاهPePe را منتشر کرد و موج جدید در دنیای CG ایجاد کرد.
فیلم کوتاه پنجاه درصد ناامیدی اثر رابینسون یکی دیگر از استفاده های آرنولد بود که در سال 2001 نامزد دریافت جایزه اسکار شد.
بعد از یکسال همکاری با USC ICT، آرنولد در فیلم کوتاه The Parthenon اثر Debevec درسال 2004 استفاده شد. درسال 2004 شرکت Sony Pictures به آرنولد برای توسعه و اخذ آرنولد به عنوان یکی از موتورهای رندر اصلی مجوز داد و با مارکوس وارد یک همکاری شد و نتیجه یاین همکاری دریافت جایزه اسکار خانه هیولا در سال 2006 بود. از اولین انیمیشنهای رندر شده با آرنولد میتوان به ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی، آلیس در سرزمین عجایب و بسیار فیلمهای دیگر اشاره کرد.
در سال 2016، Solid Angle به Autodesk پیوست و بعد از مدت کوتاهی آرنولد به همراه نرمافزار MAYA و نرمافزار 3DsMAX ارائه شد و در سال 2017 بلاخره آکادمی پذیرش صنعتهای گسترده آرنولد را با یک جایزه یعلمی و مهندسی به رسمیت شناخت. گروه Solid Angle همواره تلاش میکنند در صدر رندرینگ قرار بگیرند و دائما در حال تحقیق و بررسی راههای جدید برای بهبود بهره وری از الگوریتمهایشان برای حل چالشهای تولید است.
آرنولد سعی دارد تا تصاویر را تا حد ممکن به دنیای واقعی نزدیک کند واین موضوع به الگوریتمهای که در پشت صحنه برای محاسبه یتصاویر استفاده میشود ارتباط دارد.
آرنولد سعی دارد تا سرعت کار در محیط IPR (پیش نمایش) را افزایش دهد. پیش نمایش سریع یک لازمه برای موتور رندر است تا بتواند بسرعت پیش نمایشی از کار شما را نمایش دهد تا متوجه شوید در چه مرحلهای هستید و کارتان را دقیقتر و بهتر در زمان کوتاهتر انجام دهید.
موتور رندر Arnold برای بسیاری از نرم افزارهای سه بعدی موجود میباشد که شما بر حسب نیازتان میتوانید از آن در بیشتر نرم افزارها استفاده کنید. آرنولد، در سیستم عامل windows حتی میتواند با چند کارت گرافیک کار کند (Arnold Support Multiple GPUS) پس اگر شما بیش از یک کارت گرافیک روی سیستمتان دارید میتوانید از تمام قدرت آنها برای کارتان استفاده کنید. آموزشهای آرنولد میتواند برای دانش پایهای رندر مناسب باشد و میتوانید از این دانش پایه در دیگر موتورهای رندر استفاده کنید. توجه داشته باشید که برتری یک موتور رندر بستگی به نوع کار شما دارد و باید بهترین را متناسب با کارتان انتخاب کنید.
موتور رندر Arnold آرنولد یکی از موتورهای بسیار کاربردی و کاملا سازگار با نرم افزار مایا برای آن دسته از علاقه مندانی که در حال آموزش انیمیشن هستند توصیه می شود هر چند این اصل را باید بدانید که اگر شما آموزش انیمیشن را اصولی پیش بروید و یکی از موتورهای رندر مانند وی ری Vray را خوب یاد بگیرید یاد گرفتن سایر موتورها کار چندان سختی نیست چرا که اکثر موتورهای رندر امروزی تکنیک های یکسانی دارند و هر روز در حال تکامل بوده و یک مسیر را در پیش دارند.
منبع: پرشین انیمیشن
استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع می باشد
موتور رندر آرنولد در حال حاضر برای سیستم عامل ویندوز (windows Linux) و مک (macOS) عرضه شده و قابل دسترس است. آخرین نسخه موتور رندر، پلاگین آرنولد با نام Arnold v5.2.2 for Maya 2023 Win x64 برای ویندوز 64 بیت که در تاریخ 28 آبان 1401 منتشر شده از سایت پرشینانیمیشن دانلود کنید.
رمز فایل فشرده: persiananimation.com
موتور رندر Pixar Renderman موتور رندر Pixar RenderMan یک نرافزار
موتور رندر Redshift موتور رندر RedShift محصول کمپانی Maxon است. شرکتی
موتور رندر Maxwell موتور رندر Maxwell محصول کمپانی Nextlimit می
نظرات فرانوش نشه
بچه های پرشین انیمیشن لطفا پس از خواندن در هر بخش از مطالب سایت حداقل یک کامنت بگذارید که امتیاز مثبت بالایی دارد . نام اختیاری و حروف امنیتی به صورت انگلیسی باشد و در ضمن با یک بار وارد کردن نام و ایمیل به خاطر ذخیره در کش سایت ، بدون هیچ دردسری راحت به دوباره نوشتن نیست
مجید پویافر
یه موتور قدرتمند و درجه یک که خودم خیلی ازش استفاده میکنم ، بسیار ممنون از توضیحات خوبتون????
اسمش هم آدمو ب وجد میاره قطعا منتطر آموزش های این موتور هستیم
آموزش مجازی انیمیشن