متحرکسازی یک صحنه سه بعدی کار نسبتا سختی است و بسته به صحنه، کامپیوتر، برای محاسبه تمام اجسام، شیدرها، نورها، سایهها و هر موضوع دیگری مانند محاسبات داینامیک و متحرکسازی که در صحنه وجود دارد به یک موتور رندر نیاز دارد که یکی از بهترین موتورهای رندر موجود در بازار موتور arnold است. آرنولد چیست و چگونه کار میکند؟ برای درک این موضوع، تا آخر این مقاله همراه ما باشید. اما قبل از آن حتما ویدئوی مربوط به معرفی این موتور را نیز ببینید.
موتور رندر آرنولد چیست؟
آرنولد یک موتور رندر سه بعدی ردیابی پرتوی پیشرو در بازار است که توسط Solid Angle و Sony Pictures Imageworks توسعه یافته است. از این برنامه در بیش از 300 استودیو سراسر جهان استفاده میشود و برنامه رندر اصلی شرکت Sony Imageworks است. آرنولد علاوه بر اینکه به عنوان یک برنامه رندر مستقل کار میکند، تقریباً با هر بسته نرم افزاری سه بعدی از جمله نرمافزار مایا، 3ds Max، نرمافزار هودینی و Cinema 4D نیز قابل استفاده است. این موتور در بسته نصبی نرمافزار Maya و 3DS Max تعبیه شده است.
آرنولد در آثار پر فروشی مانند جنگ ستارگان، نیرو بر میخیزد، ورود، بلید رانر 2049، آلیس در سرزمین عجایب، ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی و تعدادی از فیلمهای مارول استفاده شده است. این برنامه آنقدر در صنعت فیلم استفاده شده است که با جایزه علمی و مهندسی توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک شناخته شد.
کاربرد موتور رندر آرنولد
arnold برای رندر کردن صحنههای کامپیوتری سه بعدی با استفاده از تکنیکهای ردیابی مسیر rtx مونت کارلو مبتنی بر فیزیکی و برای انیمیشن و VFX استفاده میشود که یکی از پرکاربردترین موتورهای رندر تجاری است. رندر یک فرآیند استاندارد برای ایجاد تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر است. این نرمافزار دادههای سه بعدی را به تصاویر شگفت انگیز و واقعی تبدیل میکند که میتوانند روی صفحه نمایش داده شوند.
اگرچه آرنولد یک نرمافزار نسبتاً پیچیده است، اما نسبت به سایر موتورهای رندر کاربر پسندتر است. ابزارهای آن بسیار ساده و منظم هستند، بنابراین یک مبتدی برای استفاده از این برنامه مشکل زیادی نخواهد داشت به صورتی که مجموعههای عظیم داده را به راحتی مدیریت کند تا رایانههای شخصی هنگام رندر خراب نشوند.
تاریخچه موتور رندر arnold
آرنولد در سال 1997 توسط مارکوس فاجاردو، بنیانگذار Solid Angle، برای ساخت یک پروژه سه بعدی ساخته شد. در همان سال، او در SIGGRAPH شرکت کرد و به ردیابی پرتوهای تصادفی علاقه داشت. در ابتدا، آرنولد RenderAPI نام داشت، اما زمانی که فاجاردو با Sony Imageworks قرارداد مجوز و توسعه مشترک منعقد کرد نام آن را به arnold تغییر داد.
قرارداد بین Solid Angle و Sony Imageworks به تولید نسخههای مختلف تجاری و اختصاصی آرنولد منجر شد و در واقع نسخه تجاری آن یک نوع پلاگین است که با نرم افزارهای مختلف انیمیشن مانند Softimage، Maya، Katana، Cinema4D و Houdini ادغام میشود و در نهایت Autodesk در سال 2016، Solid Angle خریداری کرد و تا امروز، آرنولد با 3DS Max و Maya همراه است. در سال 2017، فاجاردو جایزه علمی و مهندسی توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک را برای توسعه رندر آرنولد دریافت کرد.
arnold چگونه کار می کند؟
آرنولد در C99 که یک استاندارد زبان برنامه نویسی به زبان C و سپس به C++، یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، نوشته شد. این به طور بومی بر روی CPUهای x86 اجرا میشود و از رشتههای موجود و خطوط SIMD برای موازیسازی بهینه استفاده میکند. آرنولد یک API کاملاً قابل برنامهریزی دارد و دارای شیدرهایی است که با C++ یا Open Shading Language نوشته شدهاند.
از مارس 2019، آرنولد از GPUهای Nvidia RTX با استفاده از OptiX پشتیبانی میکند. تکنیک ردیابی پرتو مونت کارلو ( RTX ) با ارسال میلیاردها پرتوهای نامنسجم در هر پیکسل، در سراسر یک صحنه سه بعدی، جهت ایجاد یک فریم واقع گراست. پرتوهای نامنسجم، فضایی از اشکال هندسی اولیه مانند چندضلعیها، خطوط و حجمها تشکیل شدهاند و این روش از نظر محاسبه نور در یک صحنه، دقیقترین روش پردازش است که از چندین سطح بازتابی پراکنده و خاص استفاده میکند، بنابراین نور از آبچکتهای دیگر منعکس میشود تا به طور غیرمستقیم یک آبجکت را روشن کند. برای صحنههای پیچیده رندر، از نمونه هندسی استفاده میکند که تریلیونها چند ضلعی قابل مشاهده را ارائه میکند و در عین حال حافظه را بهینه میکند. آرنولد میتواند تعداد زیادی از UV را با وضوح بالا را ارائه دهد زیرا در کتابخانه OpenImageIO ادغام شده است.
موتور رندر آرنولد را چگومه یاد بگیریم؟
از آنجا که آرنولد چندین دهه است که در گرافیک حضور دارد در نتیجه منابع رایگان زیادی برای آموزش آنلاین آن وجود دارد اما اگر شما تازه شروع کردهاید، آموزشهای متفرقه برای شما کاربرد نخواهد داشت چرا که برای یادگیری رندرر آرنولد نیاز به پیش زمینه اولیه از انیمیشن و برنامههای مختلف نرمافزار VFX نیاز دارید و حتی اگر ایده اولیهای در مورد استفاده از آرنولد دارید، باز هم ماهها تمرین برای این موتور نیاز خواهید داشت.
اگر میخواهید یک شروع خوب در آموزش آرنولد داشته باشید، پیشنهاد میکنیم در دوره آنلاین آموزش آرنولد پرشین انیمیشن ثبت نام کنید، ما در این کارگاه فنی، هر آنچه که باید در مورد استفاده از آرنولد در مایا بدانید را به شما یاد میدهیم و با گذراندن این دوره، شما یاد میگیرید که چگونه با ابزارهای آرنولد و تنظیمات آن آشنا شده و به راحتی کار کنید.
کلام آخر
نرمافزار آرنولد به تولید رندرهای فوتورئالیستی که بسیار بالاتر از نتایجی است که از سایر رندرها میگیرید، افتخار میکند. این یک رندر پایدار است که قادر به پردازش دادههای عظیم بدون خرابی است و به همین دلیل است که به شدت در صنایع فیلم و تلویزیون استفاده میشود. مدیران استخدام سی جی، هنرمندانی را در اولویت قرار میدهند که در برنامههای انیمیشن استاندارد صنعتی مانند رندر آرنولد به خوبی تبحر داشته باشند. به همین دلیل است که دریافت آموزش رسمی برای استفاده کامل از آرنولد مفید است!
نویسنده و گردآوری کننده: مجید پویافر
تمام مطالب سایت پرشین انیمیشن با زحمت، نوشته و ترجمه شده است در صورتی که قصد استفاده از این مطالب را دارید، لطفا به سایت ما لینک دهید و همچنین استفاده از این مطالب جهت ترویج هنر انیمیشن بلا مانع است.
آموزش مقدماتی نرم افزار مایا (پیشنهاد ما)
اگر به انیمیشن سازی علاقه مند هستید و به دنبال یک منبع آموزش انیمیشن میگیردید پیشنهاد میکنم دوره آموزش نرم افزار مایا ارائه شده در پرشین انیمیشن را ببینید که می تواند اولین قدم برای شروع آموزش انیمیشن باشد
شرکت Glassbox نسخه DragonFly 3.2 را منتشر کرد
نسخه جدید موتور رندر کیشات منتشر شد
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.