نرم افزار مایا با بلندر
قبل از مقایسه نرمافزار بلندر و مایا لازم است به این مورد مهم اشاره کنم که آیا اصلا مقایسه نرم افزارها ضرورتی دارد؟ یا اصلا نیازی نیست وارد آن شویم؟ در پاسخ این سوال بله بسیار مهم است و حتما باید نرم افزارهای مد نظر را از بین برنامههای زیادی که وجود دارد بشناسیم تا بتوانیم یک انتخاب درست داشته باشیم. در ادامه این مقاله قصد داریم دو نرمافزار مطرح مایا و بلندر را با هم مقایسه کنیم
آنچه در این مقاله یاد میگیرید
ضرورت مقایسه نرم افزار مایا با بلندر
اساسا مقایسه نرم افزارها برای افرادی که به یک پایداری رسیده و برنامههای خود را انتخاب کردهاند اهمیتی ندارد اما برای افرادی که تازه وارد دنیای انیمیشن شده و در مقابلشان دهها نرمافزار وجود دارد که باید بین آنها بهترین را انتخاب کنند بسیار چالش بر انگیز است و این سوال که برای شروع، کدام نرمافزار را برای آموزش انیمیشن انتخاب کنم؟ بسیار مهم و زیاد است پس زمانی که شخصی از من میپرسد که بلندر را انتخاب کنم یا مایا یا مکس یا کدام نرمافزار برای من ایده آلتر است؟ آن وقت جای مطلبی با این عنوان خالی است.
در این مقاله، میخواهم دو نرمافزاری که امروزه بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفتهاند را مقایسه کنم و ببینیم هر کدام چه قابلیتهایی دارند و یا ویژگیهای مشترکشان در کجاست. این اطلاعات میتواند هزینه ورود به انیمیشن و زمان جاریتان را کمتر کند و بهتر است با آگاهی یکی از این دو نرمافزار را انتخاب کنید. هر دو برنامههای گرافیک کامپیوتری ۳D هستند که دارای ویژگیهای مختلفی برای مدلسازی، رندرینگ، انیمیشنسازی، شبیهسازی داینامیکی مانند مایعات (آب و دود) و غیره هستند و هر دو ابزارهای بسیار مناسبی برای این کار داشته و تفاوت اصلی آنها در نوع پایپلاینی که در نظر دارید میباشد.
به طور کلی اگر شما قصد دارید در یک فضای کوچک انیمیشنسازی کنید بلندر بهتر است ولی اگر هدف بلند مدت و حرفه ای تری دارید قطعا نرمافزار مایا بهترین انتخاب است
نرم افزار مایا و بلندر در یک نگاه
درباره نرمافزار بلندر
نرمافزار بلندر یک نرمافزار گرافیکی Open Source یا متن باز است و کاربردهای متنوع مانند مدلسازی چندضلعی، اسکالپتینگ و انیمیشنسازی را دارد و این برنامه، به خصوص به خاطر قابلیتهای بینظیرش شناخته میشود که با توجه به رایگان بودن آن در دنیا، بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. بلندر به دلیل طیف وسیعی از ویژگیهایی که عموما تنها با افزونههای پولی در دسترس هستند بیشتر توسط بسیاری از برنامه نویسان و استودیوهای مستقل مورد استفاده قرار میگیرد در واقع با بلندر میتوانید یک پروژه کامل انیمیشن را تنها با استفاده از یک برنامه پیش ببرید، خواه شامل انیمیشن باشد یا فقط مدلسازی و رندرینگ.
نرم افزار بلندر Addon محور است و این به معنای این است که بدون افزودنی های جانبی و پلاگین، تقریبا چیزی برای گفتن ندارد اما افزونه های بسیار قدرتمندی برای آن توسعه داده شده است و اگر میخواهید با بلندر کار کنید حتما باید متکی به پلاگین های آن باشید. برای دانلود Addon های بلندر اینجا کلیک کنید
درباره نرمافزار مایا
نرمافزار مایا در ابتدا توسط شرکت Alias Systems توسعه داده شد و اکنون بخشی از مجموعه نرم افزارهای اتودسک است. از نرمافزار مایا برای مدلسازی سه بعدی، انیمیشن، جلوههای ویژه و همچنین برای انیمیشنهای کوتاه و فیلمهای انیمیشنی توسط افراد حرفهای استفاده میشود. در حالی که مایا شبیه به بلندر است از این نظر که هر دوی آن ها ابزارهایی برای بسیاری از جنبه های تولید رسانه را دارند، مایا اغلب برای بخش متحرک سازی یک پروژه استفاده می شود، در حالی که نرم افزارهای دیگر برای مدل سازی، رندرینگ و غیره استفاده می شود. به عبارت دیگر، اگر به تمام برنامه های لازم دسترسی ندارید، امکان انجام یک پروژه کامل از ابتدا در مایا نیز وجود دارد.
نرم افزار مایا تقریبا بی نیاز از افزونه هاست و هنگام نصب بسیاری از قابلیت ها در قالب افزونه روی آن نصب می شود که این یعنی قدرت مایا
نرم افزار مایا و بلندر (مقایسه قیمت گذاری جهانی)
بلندر و مایا قیمتهای متفاوتی دارند (در دنیا) و به همین دلیل میتواند در بسیاری از بخشها با هم متفاوت باشند از جمله پشتیبانی و همینطور از نظر امکانات کیفیت و محتوا و ابزارها پس طبیعی است اگر برنامهای گرانتر باشد حتما امکانات بیشتری دارد. در خصوص این مورد ما در ایران به قیمت نرم افزارها توجهی نداریم اما در دنیا، قیمت نرم افزارها نیز یکی از فاکتورهای انتخاب نرمافزار اصلی انیمیشنسازی است.
بلندر رایگان و متن باز است و تحت مجوز عمومی GNU منتشر میشود، پس شما میتوانید آن را از هر سایتی دانلود کنید، آن را به اشتراک بگذارید و شما نیز در توسعه آن سهیم باشید، اثرتان را بدون در نظر گرفتن لایسنس برنامه، متعلق به خودتان بنامید. با دانلود رایگان Blender شما یک مجموعه کاملی از قابلیتها از جمله مدلسازی مش، ابزارهای اسکالپتینگ، UV، ابزارهای ریگ، انیمیشن و غیره را دریافت میکنید. با این حال برای به روز رسانی بلندر به نسخههای جدیدتر، باید به صورت دستی نسخه جدیدتر برنامه را دوباره نصب کنید.
اما نرمافزار مایا رایگان نیست و لازم است اشتراک آن را تهیه کنید. هرچند شرکت سازنده آن یعنی آتودسک، یک دوره آزمایشی رایگان 7 روزه و یک ماهه ارائه میدهد در واقع نسخه آموزشی نیز دارد اما میتوانید اشتراک ماهانه آن با قیمت حدود 215 دلار در ماه یا 1700 دلار در سال پرداخت کرده و از خدمات پشتیبانی آن بهرمند شوید (البته این مورد برای ایران صدق نم کند) بخاطر اینکه این برنامه آمریکایی است ما در ایران نمیتوانیم آن را بخریم. اگر هنرآموز یا دانشجو هستید، مجوزهای تحصیلی را نیز به شما میدهد. همچنین نسخه قابل دسترستری از Maya به نام Maya creative وجود دارد که نسخه محدودتری است که بر روی مدلسازی و انیمیشنسازی و برای طراحی بازیهای ویدیویی تمرکز دارد. حدود 30 دلار در ماه یا 280 دلار در سال هزینه دارد.
امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی هنرمندان زیادی را می بینیم که فیلم هایی از نحوه ساخت آثارشان را مانند یک دمو ریل که با بلندر ساخته اند به اشتراک میگذاراند و احتمالا در اینستاگرام و یوتیوب زیاد دیده اید، یکی از دلایل آن بخاطر رایگان بودن بلندر است نه صرفا قدرت یا تعداد کاربر ان آن
تفاوت نرم افزار مایا و بلندر (سیستم مورد نظر)
نسخههای بلندر و مایا هر دو برای Windows، MacOS و Linux در دسترس هستند. در ادامه سیستم مورد نیاز و توصیههای زیر برای مقدار منابع سخت افزاری در کار با هر کدام از این نرم افزارها را بخوانید.
blender
- Windows 8.1 or 10; MacOS 10.13 or 11; any version of Linux
- 4 GB RAM minimum (12 GB or more is recommended)
- Three-button mouse
- 64-bit quad CPU (recommended)
Maya (2020 & 2023 Editions)
- Windows 10; MacOS 10.13.x or newer; Linux Red Hat Enterprise or CentOS (7.6-7.9 or 8.2)
- 8 GB RAM minimum (16 GB or more is recommended)
- Three-button mouse
- 6 GB minimum free disk space
شباهت بلندر با مایا (فضای کاری)
به طور کلی مایا رابط کاربری زیباتری نسبت به Blender دارد و دلیلش این است که منوهای مایا به وضوح برای استفاده شما نمایش داده میشوند. این در حالی است که در بلندر، شما اغلب اوقات برای نمایش و مخفی کردن منوها به میانبرها متکی خواهید بود و بسیاری از ابزارها راحتتر از طریق میانبرهای صفحه کلید قابل دسترسی هستند تا اینکه بخواهید آنها را روی صفحه پیدا کنید. این میتواند مانعی برای کاربران جدید Blender باشد، زیرا دانستن رابط کاربری کافی نیست، همچنین باید بسیاری از میانبرهای اساسی را برای شروع استفاده از آن یاد بگیرید.
از آنجایی که Blender و Maya برای مدلسازی نیز بسیار استفاده میشود و اصول مدلسازی در انیمیشن و دستورات آن تقریبا بین نرم افزارها یکی است در بخش مدلسازی هر دو ابزارهای مشترک و یا اختصاصی خوبی دارند و هر دو برنامه دارای یک فضای کاری هستند که در آن میتوانید مدل خود را پنجرهای که بیشترین فضا را اشغال میکند، ساخته و ویرایش کنید، هر دو از یک منو در بالا استفاده میکنند اما منوهای مایا بسیار گستردهتر است و این یعنی دستورات کاملتر. هر دو فضای کای متوعی دارند. فضای کار متناسب برای مدلینگ، ریگ کردن، انیمیت، رندر و موارد دیگر، بنابراین تفاوت اصلی در نحوه چیدمان این ابزارها خواهد بود.
به صورت کلی و بر اساس تجربه ام، قاطعانه می گویم فضای کاری مایا بسیار کاربر پسند تر از بلندر است و اگر برای اولین بار این دو نرم افزار را یکجا ببینید احتمالا از محیط گرافیکی و چیدمان مایا بیشتر خوشتان خواهد آمد و علاوه بر آن ، کنترل صحنه در ویوپورتها در مایا بسیار روان تر است.
مقایسه نرمافزار بلندر با مایا (ابزارها و ویژگی ها)
هم بلندر و هم مایا دارای توابعی برای کنترل مراحل تولید در یک پایپلاین را دارند. مانند مدلسازی، اسکلاپتینگ، ویرایش UV، نقاشی بافت، ریگ، انیمیشنسازی، پشتیبانی از موتورهای رندر متنوع و حتی قابلیتهای اسکریپت نویسی. هم مایا و هم بلندر قابلیت باز کردن UV را داشته و برای آن ابزارهای متنوعی وجود دارد. با این حال، در مایا، این فرآیند سادهتر و موثرتر است، در حالی که در Blender برای کاربر زحمت بیشتری دارد و بهروز هم نیست.
بلندر و مایا نیز توابع رندر دارند. در بلندر میتوانید از یکی از دو موتور رندرینگ موجود (Cycles و Eevee) استفاده کنید یا میتوانید از موتورهای رندر دیگر استفاده کنید. مایا همچنین دارای دو موتور رندر (maya software و arnold ) است و مانند سایر جنبههای نرمافزار، فرآیند رندر مایا تا حدودی کاربر پسندتر از Blender است. همچنین maya رندرهای واقعیتر و به طور کلی با کیفیت بهتری را خروجی میدهد و چون هزینه موتور رندر آرنولد در مایا پرداخت شده است در نتیجه، مایا قدرت قویتری نسبت به بلندر در خصوص رندرینگ دارد. هم Blender و هم Maya ابزارهایی برای ناوبری و تبدیل دارند که هم اشیا و هم عناصر مش یک شی را میتوان ویرایش کرد. در مایا یک مجموعه FX مجهز در مقایسه با Blender’s دارد که محدودتر است.
کاربردهای نرمافزار بلندر و مایا (استفاده در فیلم های انیمیشن)
مایا و بلندر هر دو برای مدلسازی و انیمیشن استفاده میشوند. بنابراین، تفاوت بزرگ، دامنه کاربردهای مدلها و انیمیشنهای تولید شده است. بین این دو، Maya محبوبترین گزینه برای جلوه های ویژه یا کلا CGI است و پروژههای حرفهای را استودیوها با نرم افزار مایا می بندند.
از مایا معمولاً برای مدلسازی های ساده استفاده نمیشود، بلکه برای اهداف مدلسازی و انیمیشن در سطح کیفی بالا و در یک پایپلاین حرفه ای استفاده میشود. به عنوان مثال، مایا برای انیمیشن شخصیتهای بازی ویدیویی Last of Us 2 و انیمیشن Netflix 2020 The Willoughbys استفاده شد. maya همچنین برای مدلهای بیش از حد واقعگرایانه ترجیح داده میشود و برای کار بر روی مدلهای با بافت بالا مانند این Clefairy عالی است. در فیلم زیر فقط بخشی از قابلیت های مایا را مشاهده کنید تا متوجه قدرت آن شوید
دمو ریل مایا را مشاهده کنید
نرمافزار بلندر با مایا چه فرقی دارد؟
اگرچه هر دو جامعهای قوی از طراحان و هنرمندان را در بر می گیرند اما Blender قطعاً با جامعه آنلاین قوی تری نسبت به مایا دارد و این احتمالاً به این دلیل است که Blender برای علاقهمندان و تازه واردان جذابتر است، به این معنی که افراد زیادی آن را به طور مستقل یاد میگیرند. این منجر به موضوعات طولانی سوالات آنلاین و بازار بزرگتری برای آموزش میشود.
در حالی که هر دو برنامه پشتیبانی زیادی برای مبتدیان ارائه میدهند، اگر به دنبال کمک با ویژگیهای پیشرفته هستید، کمتر چیزی وجود دارد که شما را راهنمایی کند. Blender یک بخش پشتیبانی رسمی با آموزش دارد و همچنین Blender Market وجود دارد که افراد میتوانند بستههای بافت، مدلها یا دورههای آموزشی را بفروشند. در نهایت، مجموعه گستردهای از آموزشها در یوتیوب موجود است. Maya نیز دارای بخش پشتیبانی رسمی با آموزشهای متنوع برای یادگیری است که نحوه استفاده از افزونهها، ویژگیهای اساسی و جلوههای ویژه را به شما آموزش میدهد. آنها همچنین یک انجمن رسمی دارند که در آن تیم توسعه دهنده مایا، به سوالات شما پاسخ خواهد داد. و در نهایت، همیشه طیف گستردهای از آموزشهای YouTube در دسترس است. اگر کاربر مایا هستید بهتر است در سایت area.autodesk.com عضو شوید
دمو ریل بلندر را مشاهده کنید
جمع بندی مظالب مقایسه بلندر و مایا
اگر میخواهید در صنعت انیمیشن کار کنید، متوجه خواهید شد که شرکتهای بزرگ و بیشتری خواهان جذب هنرمندان و کاربران مایا هستند چرا کاربرد اصلی این نرمافزار همه فن حریف، تولید انیمیشنهای خوب و حرفهای است. بنابراین سرمایه گذاری در مایا مطمئنا مفیدتر خواهد بود اما باید صبر و حوصله زیادی نیز برای یادگیری آن داشته باشید. اگرچه Maya استاندارد صنعت است و برای کارهای مستقل مانند مدلسازی برای چاپ سه بعدی یا توسعه بازیهای ویدیویی مستقل است اما Blender نیز ابزاری با تمام منابع لازم بوده که تلاش میکند برای همه چیز مفید باشد و شما را قادر میسازد تا کارهای زیادی را فقط در یک برنامه انجام دهید.
سخن نویسنده
من به عنوان شخصی که نزدیک به دو دهه است حرفه تخصصی ام آموزش انیمیشن است، در طول این سال ها تجربه کار با اکثر نرم افزارهای سه بعدی را داشته ام و به عنوان یک حرفه ای و شخص مجرب در این رشته، به شما نرم افزار مایا را پیشنهاد میکنم اما در پایان، اگر هر برنامه ای را تمرین کنید و یاد بگیرید می تواند نتایج خوبی به شما بدهد. داشتن نرمافزار برتر منجر به مدلهای بینقص نمیشود مگر اینکه برای آن وقت بگذارید. با در نظر گرفتن این موضوع، هم Blender و هم Maya گزینه های عالی هستند.
سوال های متداول تفاوت بلندر با مایا
برای شروع اگر هدف بزرگی داشته باشیم کدام نرم افزار بهتر است؟
اگر نظر بنده را بخواهید من قطعا نرم افزار مایا را پیشنهاد می دهم چرا که داشتن ابزارهای متنوع و فراوانی ممکن است برای شروع کمی سخت باشد اما جلوتر واقعا شما از ابزارها نهایت استفاده را خواهید برد
آیا می شود هر دو نرم افزار بلندر و مایا را با هم یاد بگیریم؟
مطلقا خیر !!! این کار آسیب زیادی به شما می زند راه درستش این است یک نرم افزار میزبان را در ابتدا انتخاب کنید بعدها که متخصص شدید در آن وقت حتی استفاده و محدود شدن به یک نرم افزار حرفه ای نیست.
برای کاراکتر سازی مایا بهتر است یا بلندر
قطعا بلندر
آیا درست است با بلندر از صفر تا صد یک انیمیشن ساخته می شود؟
ما در انیمیشن اصطلاح صفر تا صد نداریم اما بله در بلندر حتی قابلیت ادیت فیلم و شات ها را هم دارید
بازار کار مایا بهتر است یا بلندر
ببینید برای کارهای کوچک شخصی بلندر نتیجه زودتری میدهد هر چند در این مورد هم من با اطمینان نمیگویم اما اینطور فرض میکنیم که کاربران زیادی دارد اما یک شرکت بزرگ به مایا کار حرفه ای نیاز دارند تا یک فیلم ساز مستقل
برای کار با مایا کامپیوتر قوی نیاز داریم؟
فرقی نمیکند اگر تصور میکنید با بلندر می توانید روی یک سیستم ضعیف کار کنید اشتباه است و اساسا داشتن یک سیستم معقول برای کار با انیمیشن و آموزش انیمیشن ضروری است
برای آموزش مایا از کجا اقدام کنیم
ما در سایت پرشین انیمیشن یک دوره آموزش مقدماتی مایا را به رایگان برای شما عرضه کرده ایم که بنر معرفی آن را در تمام سایت موجود است
آموزش بلندر را پرشین انیمیشن دارد؟
ما روی نرم افزار بلندر تمرکز نداریم و بعید میدانم آموزشی از آن را به این زودی منتشر کنیم
نویسنده و گردآوری کننده: مجید پویافر
تمام مطالب سایت پرشین انیمیشن با زحمت، نوشته و ترجمه شده است در صورتی که قصد استفاده از این مطالب را دارید، لطفا از سایت خود به سایت ما لینک دهید در نتیجه استفاده از این مطالب جهت ترویج آموزش انیمیشن بلا مانع است.
آموزش مقدماتی نرم افزار مایا (پیشنهاد ما)
اگر به انیمیشن سازی علاقه مند هستید و به دنبال یک منبع آموزش انیمیشن میگیردید پیشنهاد میکنم دوره آموزش نرم افزار مایا ارائه شده در پرشین انیمیشن را ببینید که می تواند اولین قدم برای شروع آموزش انیمیشن باشد
شرکت Glassbox نسخه DragonFly 3.2 را منتشر کرد
نسخه جدید موتور رندر کیشات منتشر شد
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.