درباره nCloth مایا
ایجاد شبیهسازیهای پارچهای واقع گرا، همیشه یک کار چالش برانگیز در دنیای سهبعدی و انیمیشن بوده است اما اگر کاربر مایا باشید با لطف ویژگی nCloth مایا می توانید در مدت زمان بسیار کوتاهی یک شبیهسازی پارچه متقاعد کننده، دقیق و بسیار منعطف با هر شبکه چند ضلعی ایجاد کنید. این مقاله به اصول nCloth و همچنین مواردی که برای ncloth مایا باید بدانید و نحوه تنظیم برخی شبیهسازیهای اولیه nCloth را پوشش خواهیم داد تا بتوانید از این ویژگی قدرتمند راحتتر در پروژه بعدی CG خود استفاده کنید.
nCloth چیست؟
nCloth در نرمافزار مایا یک شبیهسازی پارچه داینامیک بسیار سریع است که از یک موتور شبیهسازی اختصاصی به نام Nucleus برای شبیهسازی طیف وسیعی از سطوح چند ضلعی استفاده میکند. شما میتوانید هر مش را مدلسازی کنید و آن را به یک شی nCloth تبدیل کنید. با وجود نامش، nCloth، فقط برای شبیهسازی لباس نیست. شما میتوانید از آن برای چیزهایی مانند بادکنکهای آب یا سطوح شکسته استفاده کنید. در واقع، این سیستم، ویژگی قوی است که امکان سفارشیسازی زیادی را به هنرمندان میدهد.
مهم است که به خاطر داشته باشید nCloth فقط با مشهای چند ضلعی کار میکند، بنابراین نمیتوانید از چیزی مانند NURBS یا سطح زیربخش استفاده کنید. همچنین میخواهید چهارگوش را برای هندسه خود حفظ کنید، فقط برای اطمینان از درست بودن محاسبات در طول زمان شبیهسازی و اینکه هیچ مشکل تغییر شکلی که میتواند با مثلثها یا ngonها رخ دهد وجود نداشته باشد. nCloth با اتصال بسیاری از ذرات مختلف به آنچه پیوند نامیده میشود کار میکند. هنگامی که یک شبکه چند ضلعی یک nCloth میسازید، پیوندها به طور خودکار به شی اضافه میشوند. این اجزا مستقیماً با مش اصلی مطابقت دارند، بنابراین برای هر موقعیت راس یک ذره و برای هر لبه یک پیوند وجود دارد.
nCloth مایا چگونه کار میکند؟
در مایا، میتوانید جلوههای پارچهای داینامیک را با استفاده از ویژگی Maya nCloth ایجاد کنید. nCloth یک راه حل پارچه ای پویا سریع و پایدار است که طیف وسیعی از سطوح شناور چند ضلعی را شبیه سازی می کند که می تواند شامل لباس های پارچه ای، بادکنک ها، سطوح متلاشی شونده و اجسام قابل تغییر شکل باشد، همچنین با استفاده از سیستمی از ذرات مرتبط. nCloth از شبکه های چند ضلعی مدل سازی شده تشکیل شده است. شما می توانید یک شی nCloth از هر نوع مش چند ضلعی ایجاد کنید، که برای دستیابی به ژست های خاص با حفظ کنترل کارگردانی ایده آل است.
ساخت پرچم با nCloth مایا
برای مشاهده آموزش ساخت پرچم باید اشتراک ویژه داشته باشید
نکاتی برای کار با nCloth مایا
هنگام ویرایش شبیهسازی nCloth، خوب است که با یک مش با وضوح پایین کار کنید. lowpoly همانطور که احتمالاً میدانید هرچه سابدیویژن مدل سه بعدی شما بیشتر باشد، بر روی سیستم شما تأثیر بیشتری خواهد داشت و اجرای شبیهسازی روی یک مش با وضوح بالا قدرت پردازش بیشتری نیاز خواهد داشت. هنگامی که از شبیهسازی خود راضی هستید، میتوانید یک عملیات روان را اجرا کنید. به این ترتیب میتوانید سیستم خود را در حالی که شبیهسازی را آزمایش و ویرایش میکنید، به خوبی اجرا کنید. اگر قسمتی از پارچه باید سفت باشد، میتوانید رئوس آن ناحیه را به هم وصل کنید و یک محدودیت نقطه اعمال کنید. این برای کار با پرچم یا بنری که نیاز به چسبیدن به چیزی دارد مهم است.
شما میتوانید این کار را به راحتی با انتخاب ورتکسهای مورد نظر برای پین شدن به شی و رفتن به nConstraint Transform انجام دهید. این یک مکان یاب بین وسط رئوس ایجاد میکند. اکنون پرچم شما با اجرای شبیهسازی در جای خود باقی میماند. همانطور که قبلاً ذکر شد کار با شبیهسازیها میتواند بر سیستم شما تأثیر بگذارد، یک راه خوب برای بهبود سرعت پخش، کاهش تعداد دفعات فرعی و حداکثر برخورد گره هسته است. البته این به معنای کیفیت پایینتر در هنگام پخش است، اما هنگامی که شبیهسازی خود را به شکلی که میخواهید ببینید، میتوانید دوباره این مقادیر را افزایش دهید.
nCloth یک موتور پارچهای بسیار قدرتمند است که باید به عنوان یک کاربر مایا یاد بگیرید. همانطور که در آموزش سریع متوجه شدید nCloth این انعطاف پذیری را دارد که برای شبیهسازی انواع مختلف اشیاء غیر از پارچه استفاده شود. به عنوان مثال، میتواند برای شبیهسازی گدازه یا بتن ریخته شده عالی باشد. آموزش nCloth در مایا بسیار راحت است و یکی از مواردی است که حتی با دیدن همین دوره آموزشی عرضه شده در سایت پرشین انیمیشن می توانید با آن آشنا شوید اما توجه داشته باشید ساخت لباس با بخش nCloth مستلزم دانش ابتدایی از مایا و همچنین شناخت و تسلط کافی بر محیط و فضای کار این نرم افزار است پس اگر شما هنوز با نرم افزار مایا آشنایی کافی ندارید نگران نباشید چون با گذراندن دوره آموزش مقدماتی مایا 2023.3 عرضه شده در سایت پرشین انیمیشن می توانید پس از آن وارد مباحث ساخت مو و خز و کار با اکسژن مایا بپردازید
نویسنده و گردآوری کننده: مجید پویافر
تمام مطالب سایت پرشین انیمیشن با زحمت، نوشته و ترجمه شده است در صورتی که قصد استفاده از این مطالب را دارید، لطفا از سایت خود به سایت ما لینک دهید در نتیجه استفاده از این مطالب جهت ترویج آموزش انیمیشن بلا مانع است.
آموزش مقدماتی نرم افزار مایا (پیشنهاد ما)
اگر به انیمیشن سازی علاقه مند هستید و به دنبال یک منبع آموزش انیمیشن میگیردید پیشنهاد میکنم دوره آموزش نرم افزار مایا ارائه شده در پرشین انیمیشن را ببینید که می تواند اولین قدم برای شروع آموزش انیمیشن باشد
شرکت Glassbox نسخه DragonFly 3.2 را منتشر کرد
نسخه جدید موتور رندر کیشات منتشر شد
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.